vrijdag 13 februari 2015

DIY STOELKUSSEN Follow my blog with Bloglovin


Ik heb een beetje met meubels lopen schuiven. Door al dat geschuif is ook mijn bureaustoel verwisseld. Nou moet ik wel eerlijk zijn....... het is niet echt een bureau stoel en dat zorgde voor een ongemakkelijke zithouding. Om mij houding te verbeteren probeerde ik het te verhelpen door kussens te proppen waar het naar mijn mening niet prettig zat. Het duurde niet lang voordat ik daar klaar mee was. Dus was het weer tijd voor een nieuwe DIY. Een stoelkussen.

WAT HEB JE NODIG:

  • Stoel
  • Stof naar keuze 
  • Binnenkussens
  • Naaimachine 
  • Spelden
  • Schaar
  • Meetlint

WAT TE DOEN:

STAP 1: Bepaal eerst wat de afmeting is van je binnenkussen. Die ik voor deze DIY heb gebruikt waren 50 cm x 50 cm ( Merk: Inner Winkel: Ikea)

STAP 2: Maak een berekening die je nodig hebt voor de hoeveelheid stof en kies je stof. voor de 
lengte voorkant: 
- 2 x 50 cm (kussens)
- 2 x 15 cm (omslag)
- 2 x 3 cm (zoom)
 dit maakt een totaal van 136 cm voor de voorkant

Lengte achterkant:
- 2x 50 cm (kussens)
- 2 x 3 cm (zoom)
Dit maakt een totaal van 106 cm voor de achterkant

Breedte voor voor en achterkant: 
-2 x 50 cm (kussens)
-2 x 3 cm (zoom)
Dit maakt een totaal van 56 cm



STAP 3: Teken de afmeting berekend in stap 2 uit op je stof en knip de stof op maat



STAP 4: Zoom de uiteinde van zowel de voorkant als de achterkant. Doe dit door de 3 cm die je hebt uitgezet voor de zoom, op te rollen tot ongeveer 0,5 cm. Speld het vervolgens af en naai het vast.



STAP 5: Leg de voor en de achterkant met de juiste kant van het stof tegen elkaar aan (dus zorg dat je naar de achterzijde van de stof kijkt). 


STAP 6: Leg het korte stuk stof (achterkant) in het midden van langere stuk (voorkant) stof. Aan beide kanten blijft 15cm stof over. Vouw de 15 cm naar binnen zodat hij komt te liggen tussen de twee juiste zijde van de stof.


STAP 7: Speld de linker en rechterzijde af en naai beide zijdes aan elkaar 

STAP 8: Vouw het geheel binnenstebuiten 

STAP 9: Vind het midden van je naaiwerk en en stik een rechte lijn in het midden van de lengte.



STAP 10: Plaats de binnenkussens in de hoes en je bent klaar!!!!



TIPS

- Varieer door voor de beide kanten een verschillende stof te gebruiken. Persoonlijk heb ik gekozen voor een print aan de voorkant en een egale stof aan de achterkant.
- Speel met de hoeveelheid kussens. Bij mijn stoel had ik meer in mijn rug dan op het zitvlak nodig, daarom zit er 1 kussen in het zitvlak en twee in de leuning.



Dit is wat het bij mij is geworden. Probeer het, varieer er op en kijk wat jou eindresultaat is.

                                                     
                                                                -VAL-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten